Szolnok: felmérték a cölöphidat
Megtörtént Szolnok török kori fahídjának a felmérése: a kutatásra a roppant alacsony vízszint miatt nyílt lehetőség.
Nem először bukkantak fel Szolnok belvárosában, a ma álló közúti Tisza-hídtól néhány tucat méterre a török kori cölöphíd maradványai az alacsony vízállásnak köszönhetően, viszont először került sor digitális felmérésükre a Pazirik Kft. szakemberei által. A digitális dokumentációt követő utómunka kísérleti jellegű is, hiszen a víz tükröződése miatt csak a felszín feletti elemeket lehet pontosan megjeleníteni. A helyszíni kutatást Kertész Róbert, a szolnoki Damjanich János Múzeum régésze vezette, a cél egy nagyközönség számára is értelmezhető virtuális rekonstrukció elkészítése a Tisza első állandó hídjáról, ami az első állandó folyami átkelő is egyben a mai Magyarország területén.
A munkát nem könnyíti meg az sem, hogy valójában több híd is készülhetett a török korban: az első még 1562-ben, egy évtizeddel azután, hogy a törökök szinte harc nélkül bevették a feltehetően tífuszjárvány miatt megtizedelt véderő által elhagyott erődöt és települést. Ekkoriban kisebbek voltak ugyan a korszakunkban megszokottnál az árvizek, viszont az ún. kis jégkorszak zordabb téli hónapjai miatt a kora tavaszi jégzajlás évről-évre jelentős károkat okozott. A híd szinte folyamatos karbantartásra szorult, amit a debreceni ácsoknak kellett elvégezniük (még házat is vásároltak a városban, ami a gyakori jelenlétükre utal).
A déli parton viszonylag egyértelmű, honnan indult a híd, viszont északon kevésbé: az 1617-es Houfnagel-féle metszeten a Zagyva torkolatától keletre, az erőd délnyugati bástyájához vezet, azonban lehettek olyan időszakok a török kori átépítések során, amikor a torkolttól nyugatra, a városba tartott.
Az átkelő kialakításáról nem maradtak fenn ábrázolások, csupán feljegyzés, hogy egymás mellett elfért rajta két szekér, vagyis képes volt egyszerre kétirányú forgalomra. A törökök a gázlókon való szállítást a korszakban tiltották, így a hídon át jelentős kereskedelmi forgalom áramlott, busás hídpénzt fialva az oszmánoknak. A híd a város 1685-ös visszafoglalásakor ugyan megsérült, de a császári hadvezetés szinte azonnal kijavíttatta. Később a közelében több cölöphidat is építettek a 18-19. század során.
Fotó, szöveg: Kovács Olivér
-
Visegrád: kibővült A kard öt évezrede, így működik a Rom Vándor program
2024-11-15 08:56:56 -
Kiállítás idézi fel Esztergom középkori katedrálisát
2024-11-09 08:11:21 -
Egy könyvről és az olvasókról
2024-11-03 18:44:33 -
BTM: a Középkori Vár Napjára várnak, Taran, a jamnaja óriás, egy évtized Határtalan Régészet
2024-10-27 09:49:37 -
Fejtés előtt feltárás, Ráckeve János vitéze, könyv jelent meg a középkori építészetről
2024-10-27 09:22:33 - További cikkek megjelenítéséhez kattints ide!
-
Visegrád: kibővült A kard öt évezrede, így működik a Rom Vándor program
2024-11-15 08:56:56 -
Kiállítás idézi fel Esztergom középkori katedrálisát
2024-11-09 08:11:21 -
Egy könyvről és az olvasókról
2024-11-03 18:44:33 -
BTM: a Középkori Vár Napjára várnak, Taran, a jamnaja óriás, egy évtized Határtalan Régészet
2024-10-27 09:49:37 -
Fejtés előtt feltárás, Ráckeve János vitéze, könyv jelent meg a középkori építészetről
2024-10-27 09:22:33
-
A kardok után bemutatkoznak a reneszánsz szobortöredékek
2024-07-13 00:37:38 -
Benedetto da Maiano visegrádi oltára
2024-05-27 18:49:47 -
Bemutatták Benedetto oltárát Visegrádon
2024-05-27 18:26:37 -
Egy nap sem kellett és meglett a ferences templom
2024-04-09 07:52:35 -
Királyi nászút Visegrádon
2024-02-16 11:32:50